CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, April 21, 2012

4 golongan penghuni neraka

di akhirat nanti ada 4 golongan lelaki yg akan ditarik masuk ke neraka pleh wanita. lelaki itu adalah mereka yg tidak memberikan hak kepada wanita dan tidak menjaga amanah itu. mereka adalah.....


1) ayahnya: apabila seseorang yg bergelar ayah tdk mempedulikkan anak-anak perempuannya di dunia. dia tdk memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya. dia membiarkan anak-anak perempuannya tdk menutup aurat. tdk cukup kalau dgn hanya memberi kemewahan dunia sahaja. maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.

" duhai lelaki yg bergelar ayah, bagaimanakah hal keadaan anak perempuanmu sekarang? adakah kau mengajarnye bersolat dan menutup aurat?... pengetahuan agama?.. jika tidak cukup salah satunya, maka bersedialah utk menjadi bahan bakar neraka jahanam "


2) suaminya: apabila sang suami tidak mempedulikkan tindak tanduk isterinya. bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yg bukan mahram. apabila suami mendiam diri walaupun seorang yg alim dimana solatnya tidak pernah bertangguh, puasanya tidak tinggal, maka dia akan turut ditarik oleh isterinya bersama-sama ke dalam neraka.


" duhai lelaki yang bergelar suami, bagaimanakah hal keadaan isteri tercintamu sekarang? dimanakah dia? bagaimanakah akhlaknya? jika tdk kau menjaganya mengikut ketetapan syari'at, maka terimalah hakikat yg kau akan sehidup semati bersamanya di 'taman' neraka sana "


3) abang-abangnya: apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya dan saudara lelakinya. jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya sahaja dan adiknya dibiarkan melencong dari ajaran islam tunggulah tarikan adiknya di akhirat kelak.


" duhai lelaki yg mempunyai adik perempuan, jgn hanya menjaga amalmu dan jgn ingat kau terlepas.. kau juga akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak.. jika membiarkan adikmu bergelumung dgn maksiat.. dan tidak menutup aurat.. "


4) anak-anak lelakinya: apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan haram di sisi islam. bila ibu membuat kemungkaran mengumpat, memfitnah, mengata dan sebagainya.. maka anak itu akan di soal dan di pertanggungjawabkan di akhirat kelak.. dan nantikan tarikan ibunya ke neraka.


" duhai anak-anak lelaki.. sayangilah ibumu.. nasihatilah dia jika tersalah atau terlupa.. kerana ibu juga insan biasa.. tidak terlepas dari melakukan dosa.. selamatkanlah ibumu dari menjadi 'kayu api' neraka... jika tidak, kau juga akan ditarik menjadi penemannya "

Wednesday, April 11, 2012

persahabatan lebih suci tanpa unsur keduniaan..

salam wbt..
lama x post pape kat blog nih..
hari ni just nk share ngan pembaca2 blog ni (kalau ada yg bc, hahahaha)
tentang sahabat dan tips2 bersahabat..

ahli hakama pernah berkata, rupa manusia adalah dengan siapa dia bersahabat. kata-kata tersebut ada kebenarannya. sahabat adalah manusia yg memberi pengaruh paling besar.
tarikan magnetnya sangat hebat dlm membentuk sikap dan peribadi seseorang. berapa ramai manusia yg terperangkap dlm jaring kerosakkan akhlak kerana dipengaruhi oleh sikpa sahabat nya yg berperibadi buruk.
seorang sahabat yg baik...
adalah menjadi ooendorong & pembakar semangat kpd seseorng utk mendaki tangga kebaikan & kejayaan..
hargailah nilai murni dlm persahabatan. jalinan persahabatan bermula drp ikatan rs syg yg kukuh, keikhlasan & kejujuran..
persahabatan yg suci...
adalah jalinan hati yg bukan didasari faktor ringgit & kebendaan..
alangkah rendah nilai & martabat manusia yg hidupnya berpaksikan duit, harta & dunia semata-mata..
sukar utk mencari sahabat yg sejati..
payah utk memiliki sahabat yg sanggup bersusah demi kesenangan temannya..
sewaktu hubungan di alam maya semakin mudah,
rupa-rupanya merenggangkan jarak hati manusia...


tips bersahabat:
  • pilih orang yg mempunyai minat yg sm supaya anda mempunyai persamaan.
  • berlaku baik terhadap org lain sebagaimana anda suka diperlakukan.
  • pilih kata-kata anda dgn bijaksana kerana anda tdk blh menariknya kembali.
  • jgn biarkan faktornluaran seperti tekanan menjejaskan persahabatan anda.
  • belajar daripada satu sama lain. jgn mengata di belakang kwn anda.
  • komunikasi sgt penting. kwn anda tdk blh membc fikiran anda, sekirannya ada sesuatu yg menjejaskan persahabatan anda... bincanglah..
p/s: i love my fren.. and thanks 2 all yg sudi jd kawan sy ms susah n ms senang..
hope we will be friend forever n ever...
bak kata pepatah...
kawan masa senang mmg mudah di cari tapi masa susah....
n i hope i can be by ur side x kira ms senang atau ms susah kamu..
mungkin sy x selalu ada d sisi kamu tp kamu sentiasa ada dlm hati dan ingatan ku..


Sunday, April 1, 2012

jalan-jalan ngan my mom...


salam wbt..
alhamdulillah..
mgu ni ak balik rumah..
lama kot x balik... ada la sbb tertentu knapa kan..
walaupon bnyk gila keje tp mmg da x sanggup nk dok lm2 kat shah alam 2..
so hari jumaat pg 2 ak lari balik serdang...
tp ak naik ktm k bkn lari gn kaki..
hahahahaha...
actually balik ni pon sbb rindu sgt2 ngan family..
after this mmg susah la nk balik..
minggu dpn ada team building ngan MCC..
next 2 week ada midterm test..
n next 3 week ada bench-marking at merbok, kedah..
sooo bila lg nk balik kan..

terharu gak la bila abah ckp..
'ya x balik mak x ketahuan, dok umah x blh nk kuar'
soo sweet kan kan..
terharuuu gila bila abah ckp mcm 2...
hahahahaha...
rs d sayangi kot.. jgn jeles k [-x
so d sbb kan tu ari sabtu ak ikot mak jalan2 kat jalan TAR..
mmg da lm cadang nk g shopping sn tp bz je kan...
hari ni borong sakan la....


ehemmm.... sangat2 berkenan ngan beg pink nih ....
tp 2 la ak br je beli beg sooo tgk je la...
ape gn beg bnyk2 bkn keje pon lg kan..
tp my mom sukaaaaaaa beli beg n kasut..
org bekerja la kan.. suma nk matching kan.. nape eh ???
how should i know laa.... hikhik..


ni la my mom...
ROSNI SALLEH...
love u mom!!!
mak dok usha ape la 2...
ni ak curi2 tgkp nih..
d sbb kan mak x suka ambik gmbr soo ak snap je la...
pelik ja bila ak dok pegang hp..
hahahahahaha..

hah yg ni no komen...
ni bila ak da bosan...
bkn bosan ape.. da tataw nk bt ape...
bnyk sgt barang dpn mata jd pening sooo syok sendiri kjap k..

lunch hour pkol 2.30 ptg...
lunch ke 2... hahahahaa...
i ask my mom.. nak mkn ape hari ni...
slalu nye mmg kalau keluar mkn fast food ja...
tp boring la kan sbb t balik ingt nk beli McD tok yg lain..
soo blom sempat ak nk ajak mak da ckp jom mkn kat restoran insaf..
ak pon ape lg suka la...
lama kot nk mkn kat c2 tp slalu pg penuh ja..
yummmmm nasi beriani...

yeay..... shopping jgn x shopping ye....
kasut kuliah... mcm kasut sport kan..
tp ak mmg suka beli kasut jenis mcm ni..
senang nk jln... kalo pakai yg mcm ladies sgt ssh ak nk gerak....
homaigodd... pinky..
mcm x caye je ak beli yg nih..
haila...haila...
ak tade la suka pink sgt ni beli pon sbb kaler itam da habis..
syok la depa dok bahan ak lpas ni ye..
me pink... can't imagine it...

raya oiiii.... x lama lg nk raya kan... hahahahha...
beli kain siap2... mak da bising nih..
sooo ni antara kain2 yg ak rembat kat jakel ptg td..
hahahaha..
ak bab kain ni tataw nk pilih pakai main ambik ja..
pinar mata mahal no... mak suka la mahal2 nih..
ak minx kain 10 henget kat pasar dia blh lak reject...
yelah.. beli kain mahal2 t nk jahit kan mahal...
so kalo beli kain murah kos suma sekali tok 1 pasang baju tade la mahal sgt..
haila..haila.. kalo budak akaun da mula pikir pasal duit mcm ni la..
yeaaaa... sy mmg mcm ni.. kalo pasal duit mmg kedekut..
normal la kan budak akaun.. hahahaha...

p/s: happy birthday 2 my brother... muhd azri abd rahman...
yg ke berapa?? yg ke 18...
tua da ko ye ae....
hmmm lpas da suma anak2 mak abah... tgu ak ngan ayie je la hbs blajar..
hah abg ku yg tgh muhd afiq bila lg nk kawen...
soklan panas 2.. hahahahaha...