CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »


Sunday, May 5, 2013

kek batik biskut marie in da house...

assalamualaikum wbt...
hai hai hai... kembali lagi..
ngeeee :-D hari ni nak bagi satu lagi resepi yang saya selalu buat..
kek batik biskut marie.. tadaaaa...


bahan-bahan:
1 bungkus (350g) biskut marie
setengah buku butter
2 biji telur
1 cawan serbuk milo
1/2 cawan serbuk koko
1/2 cawan air
1/2 cawan susu pekat
3/4 cawan gula



untuk serbuk koko saya suka pakai jenama van houten.. kalau ada jenama lain pun boleh jugak ikot citarasa masing-masing..





ok jenama apa pun yang nak dipakai terpulang janji biskut marie yang original punya perasa dan susu pekat..

cara-cara:
- patah-patahkan biskut marie (kalau tak nak patah kan pun tak ape)
- campurkan milo, koko, gula, air, susu pekat kedalam periuk dan letakkan diatas api yang sederhana.
- kacaukan sehingga rata  dan larut suma bahan2 tersebut.
- masukkan butter dan kacau sehingga butter cair.
- kecilkan api dan masukkan telur, kacau sampai agak pekat bancuhan kemudian padam kan api.



- tapis coklat untuk buang ketulan2 yang tidak hancur.
- masukkan biskut yang telah dipatahkan tadi kedalam bekas dan kacau sehingga semua biskut sudah sebati dengan coklat.


- kemudian masukkan kedalam bekas dan tekan sedikit bagi padat.
- setelah selesai simpan kedalam peti sejuk untuk disejukkan.



ok dah siap... simple je kan.. orang yang tak reti masak pun boleh buat taw..

actually masa 1st time buat kek batik ni just untuk suka2 aje.. sebab nya ada sorang kawan baik saya ni suka sangat makan kek batik.. so saya pun saja la gatal tangan buat.. alhamdulillah masa 1st time buat terus jadi..

now tiap2 minggu buat kalau balik rumah... adik yang bongsu tu pun suka.. malah abg yang tengah pun makan jugak.. ye la excited sikit sebab diorang ni jarang nak makan bende-bende macam tu.. masa saya buat puding cocktail pun diorang tak makan.. tapi bila diorang makan kek batik ni rasa terharu lak.. alamak poyo pulak kan.. hahaahaha...

so try dulu dan rasa macam mana.. mana taw boleh buat business.. bak kata kawan saya la...
ada pulak diorang cakap 'aku rasa ko ni dah salah ambik course' haila2 -_-'" buat kek batik je pon jangan la halau saya suruh ambik course masakkan pulak.. kekekeke.. joke ok i know tu tanda nya kena ngan tekak kawan-kawan saya.. alhamdulillah diorang pun suka.. saya pun suka sebab dpt tengok diorang senyum.. >_<

p/s: ada macam budak-budak ke entry yang saya tulis nih.. hahahaha.. APTB!



0 comments: